Ontdek Kroatië

Ontdek Kroatië
eilandhoppen Kroatië

zaterdag 8 juni 2013

Eiland Pag


Een extravagant en bruisend nachtleven, dat is waar eiland Pag momenteel om bekend staat. Het wordt ook wel het 2e Ibiza van Europa genoemd. Nou ben ik helemaal niet vies van een feestje op zijn tijd, maar ik ben toch wel blij veel meer te vinden op eiland Pag, iets wat ik toch niet had verwacht.

Mijn gids Zoran, was vastbesloten me deze week het echte Pag te laten proeven, een droog en relatief onvruchtbaar eiland, maar wel met een bruisende eilandcultuur en enkele geweldige stranden.  Het eiland Pag is het meest bekend om zijn zinnenprikkelende kaas van Pag en de  heerlijke Pag lam natuurlijk gearomatiseerd met het zoute gras dat veel door schapen wordt gegeten. Eiland Pag beheert een curieuze mix van moderne en traditionele cultuur.

De stad Novalja  in het noorden staat bekend om haar wilde, beach-gedreven nachtleven, terwijl  de stad Pag enthousiast  de plaatselijke festivals viert en het allemaal veel authentieker is. Zoran nam me mee naar de olijfboomboomgaarden die je zoveel ziet op het  eiland, kale heuvels in het noorden, rotsachtige baaien, schilderachtige kerkjes in het binnenland. Het landschap is op Pag vooral woest en ongerept.

Gistermiddag nam Zoran me mee naar de zoutvlakten aan de zuidkant van het eiland. Daarna ploften we op een terras in het gezellige oude centrum van Pag-stad  en kreeg ik een glas Gegic aangereikt, één van de bekendste wijnen van het eiland, samen met Prsut en Pagski Sir. Even een moment  onvervalst genieten.

Inmiddels is mijn laatste avond op Pag alweer aangebroken. En hoe kan je een heerlijke vakantie op een bijzonder eiland beter afsluiten dan met een duik in het opzwepende en spectaculaire nachtleven? Zelfs als het niet helemaal je ding is, moet je hier toch even van proeven.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.