Ontdek Kroatië

Ontdek Kroatië
eilandhoppen Kroatië

vrijdag 28 februari 2014

Het blauw en het volledige evenwicht van de natuur

4 jaar geleden was ik voor het eerst op eiland Brac en afgelopen zomer bezocht ik het weer.
Het is het op twee na grootste eiland van Kroatië wat ligt voor de kust van de stad Split.
Wat mij het meest is bijgebleven zijn de historische dorpjes waar altijd wel een bijzonder klooster, oud fort of charmant kerkje te vinden is.
De tijd lijkt hier stil te staan. Ik raak in de ban van de geuren en geluiden. Olijfbomen en wijnstruiken absorberen de weldadige zonnestralen. Hogerop kom ik in het gebied van de stenen en de struiken. De zon staat te loeien, de aarde geeft een weelderig parfum vrij.

 



In het strakblauwe water, in vergelijking met de Noordzee van een onvoorstelbare helderheid, zwemmen scholen vissen rond. Ik luier wat op het strand van Bol, de beroemde gouden landtong oftewel 'Zlatni Rat'. Vogelgetsjilp, het klotsen van het water, flarden muziek en vrolijk gelach uit het dorp wiegen me weg richting dromenland.
Wat een rust, wat een ruimte. Wat een schoonheid. Wat een vrede. Voor souvenirs en leuke hebbedingetjes bezocht ik het gezellige Supetar en natuurlijk Bol, beide zijn knusse schilderachtige plaatsjes. Leuk om door heen te slenteren. En ja, natuurlijk heb ik op een zwoele avond in één van de kleurrijke vissershaventjes heerlijk zitten smullen van overheerlijke Kroatische specialiteiten met mooie Kroatische wijnen. Mmm...............


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.